مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:18860 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

راه رسيدن به حكمت عبادات و نتيجه و نشانه آن چيست؟

راه رسيدن به حكمت عبادت آن است كه عابد جز معبود چيزي را نبيند. و ركن اساسي اين است كه انسان چيزي جز حق را دوست نداشته باشد. در اين صورت، نگران نيست؛ چون چيزي كه از دست رفتني است مورد علاقه او نبوده و چيزي هم كه مورد علاقه اوست از دست رفتني نيست. از اين رو نه غمي به سراغ عارف مي​آيد و نه اندوهي او را فرا مي​گيرد.



انسان گاهي از گذشته غمگين و از آينده هراسناك است. اگر كسي از گذشته و آينده نجات پيدا كرد، ديگر سخن از ماضي و مستقبل نيست؛ از زمان بالاتر آمده و روي گذشته و آينده پا گذاشته است. چيزي را قبلاً از دست نداده تا اندوهگين باشد و چيزي را بعداً از دست نمي​دهد تا هم اكنون ترسناك باشد.



به تعبير بوعلي سينا، عارف، فرحان است



«العارف هشٌ بشٌ بسّامٌ يبجّل الصغير من تواضعه كما يبجّل الكبير و ينبسط من الخامل مثل ما ينبسط من النبيه و كيف لا يهشّ وهو فرحان بالحق و بكلّ شيء فأنّه يري فيه الحق» (اشارات و تنبيهات3/391.)



عارف، گشاده​رو، بشّاش و متبسم است، كوچك و بزرگ از فروتني او بهره​مند مي​شوند؛ او هم از ديدار همگان شادمان است، چرا چنين نباشد كه او همه هستي را تجلّي حق مي​بيند. «عاشقم بر همه عالم كه همه عالم از اوست». اين نشانه پي بردن به حكمت عبادات است.








آية الله جوادي آملي


حكمت عبادات



مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.